Most, hogy a tanévkezdésen túl vagyunk, emelkedjünk ki a hétköznapok ritmusából és tekintsünk rá picit messzebbről a közoktatás, egyáltalán az iskolai oktatás világára. Ehhez igen szórakoztató segédeszköz Will Richardson Why School?: How Education Must Change When Information and Learning Are Everywhere című könyve.
Számomra mindig megdöbbentő volt, hogy a pedagógusok egymástól különválasztva emlegettek "oktatást" és "nevelést", csak mióta saját gyerekem is iskolába jár, jöttem rá, miért értelmetlen az "iskola az életre nevel" tétel és saját tréneri-könyvszerzői tapasztalatom alapján állíthatom, hogy a tényszerű tévedés azt kiabálnia az ideges tanárnak a tanterem közepén, hogy "fiam itt én beszélek, s csak ha kérdezlek, akkor válaszolj".
Richardson könyve akár a magyar közoktatásról is szólhatna, de az angolszász intézményrendszerrel kapcsolatban teszi fel a kérdést: mi a feladata és a felelőssége az iskolának akkor, amikor az összes ott tanított tétel legfrissebb változata azonnal rendelkezésre áll az interneten.
A választ számomra a South Park Ritmikus csimpifon című epizódja (3. évad, 13. rész) adja meg, ahol az iskola intézményétől óvó szülő fantasztikus kis robotembereket nevel gyerekeiből - gyakorlatilag zéró szociális készségekkel.
De vissza a könyvre! Ami az én érdeklődésem felkeltette, hogy a - méltán, bár néha túlzottan - népszerű TED jelentette meg Richardson könyvét e-book formájában. A formátum önmagában nem újdonság, azonban a szemlélet igen: a kéthetente megjelenő sorozat minden darabja 20.000 szó alatti terjedelmű: egy cikknél hosszabb, de egy novellánál talán rövidebb terjedelmű, ahogyan hirdetik: "elegendően rövid ahhoz, hogy egy ültő helyünkben elolvassuk". Vége a 12 kötetes keménykötésű Brehm Állathatározóknak.