A szoftverfejlesztésben úttörőnek számító cég több országban is jelen van, termékei között megtalálható a projektmenedzsment kultúráját forradalmasító Basecamp rendszer. Hányan dolgoznak a három országban, kilenc helyszínen működő vállalkozásnál? Mindössze 16-an.
A Wired magazin a 2010. árpilisi számában húsz vállalatot mutat be, melyek a szerkesztők meglátása szerint újra fogalmazták azt a keretrendszert, melyet akár munkahelynek is nevezhetünk. Mindegyikükre jellemző, hogy az adott helyzet újragondolásából indultak ki, a kérdés csak az, hogy mi mit tanulhatunk tőlük?
A 37signals szoftvercég az egyik a húsz közül, melyeket a Wired mint a munkahely új világának felfedezőit tartja számon. A 27signals 2006-ban megjelent Getting Real könyve a cég filozófiáját foglalja össze, ám azon jócskán túlmutat: a mindenen túli leegyszerűsítést javasolva fő üzenetei: kis team-ek, könnyen menedzselhető rendszerek használata. „Az egyetlen módja annak, hogy kitaláljátok, megéri-e valamit csinálni az, hogy csináljátok” – írja a szerző Jason Fried a 35. oldalon azt a gondolatot kifejtve, hogy a legjobb módja a tervezésnek, ha a team egyszerűen megépíti, amit elképzelt.
A cég Rework könyve most jelent meg, 2010 tavaszán a Vermillion Kiadónál. A szoftvercég saját gyakorlati tapasztalatain alapuló általános üzleti könyv.
A BestBuy ezzel az előző vállalattal szemben 165 ezer embert alkalmaz. Innovációjuk lényege, hogy az alkalmazottak e hatalmas tömegét egyenesen „a cég nagykövetévé” teszik, akik segítenek abban, hogy a milliós vásárlótábor igényeire gyors választ adjon a BestBuy. A legnagyobb hangsúly a kommunikáción van – a szervezeti hierarchia minden szintjén, a lényeg pedig, hogy az összegyűjtött tapasztalatok eljussanak a Minneapolis-i központba. Azaz a visszajelzés, a dolgozók belső kritikája elvárt.
A Cancer Research UK egyik kutatási projektje a hasnyálmirigy-rákot okozó sejtburjánzások elpusztítása egy genetikailag módosított vírus által. A projekt a legkülönbözőbb adományokból működik, többek között magánszemélyekéből. A Cancer Research újszerű megközelítésének lényege abban áll, hogy a lehető legátláthatóbbá teszik az adományok felhasználásának módját. Web-site-juk lehetővé teszi az érdeklődők számára, hogy ne csak az intézményt magát, de a támogatott projekteket egyenként megismerjék, sőt az adományozni szándékozók megjelöljék, melyik programra költse a szervezet a felajánlott pénzeszközt.
Közhellyé vált, hogy nem szükséges újra feltalálni a meleg vizet, ehelyett a már meglévő tudásra és tapasztalatra kell építeni. Közhely is. Akármilyen megoldás is szülessen a munkahely világának vagy a cég marketingstratégiájának kialakításakor, a hogyan legalább olyan fontos, mint a konkrét eredmény. Az a folyamat, aminek nyomán egy szervezet eljut a megoldáshoz. A meleg vizet igenis újra meg újra fel kell találni. Voltaképpen ezt tesszük már az ókori görögök óta.