HTML

humanrobot

Vélemények, ismeretek, hitek a tanítás, fejlesztés, képzés világából.

friss

  • Odafigyelátor: de jó, hogy ezek a dolgok így megfogalmazódnak, tudatosulnak. jó lenne, ha minél többen tudnánk mo... (2012.01.19. 14:31) Kreativitás minden munkakörben?
  • szergejsztahanov: @coworking: szia! ha érdekelnek ezek a témák, várunk a blogunkon! Most például ezzel a cikkel: the... (2011.12.15. 09:58) COworking
  • szúnyog69: nem adom ingyen magam:) themostwanted.blog.hu/2011/12/14/soha_ne_add_ingyen_magad (2011.12.15. 09:56) Ma mit fogsz másképp csinálni?
  • R.Andi: Én úgy gondolom, hogy a vezetés olyan, mint a gyermeknevelés. A vezető az „édesanya” a beosztottai... (2011.12.15. 09:16) Delegálsz vagy csinálod?
  • Állás hol?: Tehát ha jól értelmezem a tanulságot ebből az interjú részletből, akkor minden egyéni vállalkozó ,... (2011.11.02. 10:16) Vezető vagy tulajdonos

Rework (Jason Fried - David Heinemeier Hansson)

2010.05.23. 18:39 humanrobot

Mit keres egy szoftver-cég a menedzsmentkönyv-kiadásban? Ahogyan a szerzők azt az egyik fejezetben maguk is leírják, egy ilyen könyv mellékterméke a vállalkozásuk tevékenysége. Kiváló melléktermékről van szó: a könyv a cégek működésének egyszerűsítéséről, a munka és a piac világának újragondolásáról szól. Egy fejezet egy oldal. Akár két metrómegálló között is érdemes elővenni.

A szoftverfejlesztésben úttörőnek számító cég több országban is jelen van, termékei között megtalálható a projektmenedzsment kultúráját forradalmasító Basecamp rendszer. A mindössze tizenhat embert foglalkoztató 37signals szoftvercégnek nem ez az első könyve. A 2009-ben megjelent Getting Real web-fejlesztőknek, illetve az ő szolgáltatásaikat megrendelőknek szólt. Az ingyenesen elérhető e-book olyan fontos tanácsokkal szolgál gyártónak és megrendelőnek egyaránt, melyeket tekintetbe véve nem csak jobb, olcsóbb, egyszerűbb szoftverek készülnek, de a két fél közötti kommunikáció is hatékonyabbá válik, ami ugyebár a közvetlen és indirekt költségekre (ez utóbbi alatt az egymás anyázását és a stresszel átitatott napokat, éjszakákat értsük) is jótékony hatással van.


A könyv jelentősen megosztotta bírálóit. A lelkes támogatók mellett vannak olyanok is, akik e cégirányítási technika-gyűjteményt egyenesen idiótának nevezik, s arra hívják fel a hangsúlyt, hogy szerintük megengedhetetlen egy vállalkozást egyfajta szoftvernek tekinteni.

Számomra éppen ez a megosztottság teszi vonzóvá a könyvet, no meg a tartalom. A 270 oldal tizenvalahány részre van tagolva, melyek a vállalkozás indulásáról, az emberek alkalmazásáról, a versenyről vagy a szervezeti kultúráról szólnak. A részeken belül található fejezetek jellemzően egy-két oldalasa, valóban egy rövidebb metróutazást is értelmesen ki lehet tölteni a ReWork olvasásával – feltéve, ha meg vagyunk arról győződve, hogy életünk minden pillanatát értelmesen kell kitöltenünk.

A könyv arra bíztat, hogy bizonyos tekintetben hagyjuk figyelmen kívül a valóságot. (Ignore the real world a legelső fejezet címe.) Ne próbáljunk meg mindent mérni, számokban kifejezni, majd ezeket a számokat patikamérlegre téve felkészülni az indulásra. Ugyanis úgy sem tudunk minden körülménnyel számolni, s egy vállalkozás indulása vagy újragondolása – legalábbis a szerzők szerint - nem a valóság pontos feltérképezésen, hanem a lendületen, a benne és rajta dolgozók elkötelezettségén és a jó ötleteken múlik.

Közel áll hozzám az a gondolat is, mely mellett érvel, hogy nem feltétlenül a hibákból kell tanulnunk. Igen, a mi tájegységünkön maga a szerezeti öntanulás is általában döcögősen szokott menni: udvariasságból, alázatosságból, lustaságból, dühből vagy egyszerűen a hétköznapok könyörtelen sodrása következtében nem nagyon tekintgetünk vissza a múltra, kevésbé van jelen a cégek életében a tudatos visszacsatolás, a szervezeti öntanuláson alapuló minőségfejlesztés. Hát még a pozitívumokra, a vállalható eredményekre való támaszkodás. Jason Friedék is azt javasolják inkább: hagyjuk a fenébe a hibákat, és építsünk arra, hogy mi volt jó az előző projekt során, mi volt az, ami sikert hozott egy korábbi termék vagy szolgáltatás kapcsán.

Jellemző a könyvre, hogy ironikus távolságtartással viszonyul a tervezéshez. Nem elutasítóan, a szerzők pusztán azt állítják, hogy a tervezés nem más, mint feltételezés. Saját vállalkozásom építése és mások fejlesztése során szerzett tapasztalatom is az, hogy tervezésre ugyan szükség van, de első sorban a tervezés folyamata miatt önmagáért. A mérnöki precizitással létrehozott üzleti terv azonban általában köszönő viszonyban sincsen a valósággal, ami egy hóágyú intenzitásával hoz össze minket a legváratlanabb helyzetekkel a működés során. Jó lépéseket valószínűleg az a cég fog tenni egy váratlan helyzetben, amelyik készített tervet ugyan, de a hangsúlyt arra fordította, hogy a tervet a későbbiekben végrehajtókat be is vonja a felkészülésre.

Számomra a szervezeti kultúráról szóló fejezet üzenete volt a legfontosabb: a cég kultúra nem építhető fel a semmiből, hanem a konzisztens (vagy éppen inkonzisztens) magatartás óhatatlan mellékterméke lesz. Azért közelálló hozzám ez a szemlélet, mert a tréningek során magam is azt látom, hogy a vezetők a kétnapos program során akarnak a trénerek által kultúrát építeni, megfeledkezve az év további 363 napjáról.

Tartalomjegyzék

First
• The new reality
Takedowns
• Ignore the real world
• Learning from mistakes is overrated
• Planning is guessing
• Why grow?
• Workaholism
• Enough with "entrepreneurs"
Go
• Make a dent in the universe
• Scratch your own itch
• Start making something
• No time is no excuse
• Draw a line in the sand
• Mission statement impossible
• Outside money is Plan Z
• You need less than you think
• Start a business, not a start-up
• Building to flip is building to flop
• Less mass
Progress
• Embrace constraints
• Build half, not half-ass
• Start at the epicenter
• Ignore the details early on
• Making the call is making progress
• Be a curator
• Throw less at the problem
• Focus on what won't change
• Tone is in your fingers
• Sell your by-products
• Launch now
Productivity
• Illusions of agreement
• Reasons to quit
• Interruption is the enemy of productivity
• Meetings are toxic
• Good enough is fine
• Quick wins
• Don't be a hero
• Go to sleep
• Your estimates suck
• Long lists don't get done
• Make tiny decisions
Competitors
• Don't copy
• Decommoditize your product
• Pick a fight
• Underdo your competition
• Who cares what they’re doing?
Evolution
• Say no by default
• Let your customers outgrow you
• Don’t confuse enthusiasm with priority
• Be at-home good
• Don’t write it down
Promotion
• Welcome obscurity
• Build an audience
• Out-teach your competition
• Emulate chefs
• Go behind the scenes
• Nobody likes plastic flowers
• Press releases are spam
• Forget about the Wall Street Journal
• Drug dealers get it right
• Marketing is not a department
• The myth of the overnight sensation
Hiring
• Do it yourself first
• Hire when it hurts
• Pass on great people
• Strangers at a cocktail party
• Resumes are ridiculous
• Years of irrelevance
• Forget about formal education
• Everybody works
• Hire managers of one
• Hire great writers
• The best are everywhere
• Test-drive employees
Damage control
• Own your bad news
• Speed changes everything
• How to say you’re sorry
• Put everyone on the front lines
• Take a deep breath
Culture
• You don’t create a culture
• Decisions are temporary
• Skip the rock stars
• They’re not thirteen
• Send people home at 5:00
• Don’t scar on the first cut
• Sound like you
• Four-letter words
• ASAP is poison
Conclusion
• Inspiration is perishable
Resources
• About 37signals
• 37signals products


Hardcover: 288 pages
Publisher: Crown Business (March 9, 2010)
Language: English
ISBN-10: 0307463745
ISBN-13: 978-0307463746
Product Dimensions: 8.4 x 5.5 x 1.2 inches

12,49 USD az Amazonon

Címkék: innováció kisvállalkozás cégkultúra