HTML

humanrobot

Vélemények, ismeretek, hitek a tanítás, fejlesztés, képzés világából.

friss

  • Odafigyelátor: de jó, hogy ezek a dolgok így megfogalmazódnak, tudatosulnak. jó lenne, ha minél többen tudnánk mo... (2012.01.19. 14:31) Kreativitás minden munkakörben?
  • szergejsztahanov: @coworking: szia! ha érdekelnek ezek a témák, várunk a blogunkon! Most például ezzel a cikkel: the... (2011.12.15. 09:58) COworking
  • szúnyog69: nem adom ingyen magam:) themostwanted.blog.hu/2011/12/14/soha_ne_add_ingyen_magad (2011.12.15. 09:56) Ma mit fogsz másképp csinálni?
  • R.Andi: Én úgy gondolom, hogy a vezetés olyan, mint a gyermeknevelés. A vezető az „édesanya” a beosztottai... (2011.12.15. 09:16) Delegálsz vagy csinálod?
  • Állás hol?: Tehát ha jól értelmezem a tanulságot ebből az interjú részletből, akkor minden egyéni vállalkozó ,... (2011.11.02. 10:16) Vezető vagy tulajdonos

Milyenek az alvállalkozók?

2011.01.06. 12:03 humanrobot

Az irodánk hét évvel ezelőtti felújítása egészen speciális módon zajlott: egy fővállalkozó – említsük meg a nevét: Gyenes úr – megkapta a kulcsot és akkora, amikorra a megállapodás szólt, annyiért, amennyiről szerződtünk és úgy, ahogyan megbeszéltük adta át a felújított irodát faláthelyezéssel, internet-zsinórok beépítésével, festéssel, parkettázással együtt. Hogy neki milyen nehézségei lehettek vagy voltak az alvállalkozóival az sosem derült ki. És ez volt az ő üzleti modelljének a lényege.



Milyenek a te alvállalkozóid?

Yippibox és a művészipar


A Yippibox egy új mikrovállalkozás. Célja egyedi dalok készítése speciális alkalmakra. Egy, a hangzása alapján kiváló művészpárossal akadt dolga a cégnek. A Yippibox egy egyperces dalt készíttetett velük, aminek a lényege, hogy a piackutatási kérdőívet kitöltők személyre szóló köszönetmondást hallgathatnak meg. A dal el is készült, szépen csengett, csak az iránnyal volt baj: a zenészek félreértették, nem köszönöm-dalt, hanem születésnapi köszöntődalt írta.

A megrendelő itt követte el az első hibát (igen, hibát követett el, erről még később): nem dobta vissza a munkát azzal a megjegyzéssel, hogy nem ez volt a feladat, hanem felajánlotta, hogy megveszi ezt születésnapi köszöntő dalt is, mert szüksége lesz majd rá, és emellett végezzék el a gyerekek az eredetileg elvállalt munkát is. Erre viszont a zenészek megsértődtek, sokallták a munkát, nem volt kedvük „újra” nekiállni a dolognak. Így aztán megszakadt a kapcsolat, se zene, se pénz.

Reklámfilm egy kivállalkozásnak


A munkájuk alapján remek reklámfilm-készítő gárda kapott megbízást egy kisvállalkozás egyperces vírusfilmjének elkészítésére. A reklámfilm-zene volt a képernyőn látható dolgok ritmusát, ívét. A megrendelő és a filmesek megállapodtak összegben, határidőben, abban, hogy kinek mit kell biztosítania a közös sikerhez.

A forgatókönyv és a tervek elkészültek. A dolog még ígéretesebb volt, mint az elején. A filmesek nem csak terveztek, de forgattak is. Igaz, hogy a forgatás kezdete előtt fél órával kérték a megrendelőt, hogy hozzon magával egy laptopot, ami néhány másodpercre feltűnik majd a filmben, mert ők elfelejtették. Az is igaz, hogy a fotózás közben betelt a kártya, ami miatt elhúzódott a nap. De a készülő munka minden fennakadást feledtetett a megrendelővel, olyan ígéretesek voltak a képek.

A megbeszélt határidő után egy héttel a megrendelő felhívta a filmeseket, hogy hol tart az ügy, akik azonnal azt javasolták, hogy a vevő járjon utána, miként toldhatja meg a zenét még tíz másodperccel, mert ezt kívánja a film. Amikor a megrendelő arra hivatkozott, hogy hiszen a fiúk pontosan tudták, milyen hosszú a zene és a forgatókönyv is erre épült, akkor a filmes srácok a lehető leghatározottabban kezdték azt magyarázni, hogy mit kellene megértenie a vevőnek. A vevő nem gondolta, hogy bármi továbbihoz értenie kell, ehelyett kijelölt egy végső határidőt azzal a kitétellel, hogy annak lejárta után már nem fog igényt tartani a munkára. Csodák csodája: a film időben elkészült.
 


Rajtad múlik

Dühítő, hogy nem az történik, amit megbeszéltünk. Végül is mi fizetünk az alvállalkozóknak, ráadásul nekünk milyen sokat kell harcolnunk egy megrendelésért! Ő miért nem a megrendelőt látja bennünk.

1. nem csak az alvállalkozó a ludas,
ha valami gáz van, az kettőtök kommunikációján bukik el. Ennek a kommunikációnak pedig te is aktív alkotóeleme vagy. A legtöbb mikrovállalkozó – fordítók, ügyvédek, zeneszerzők, dizájnerek – kiváló szakember, de a szó humanrobot-értelmében nem vállalkozók. Független munkások, akik sokat tudnak a szakmájukról, de önmagukra nem mint vállalkozókra tekintenek, sőt az alkotótevékenységüket kifejezetten zavarják az olyan tényezők, mint ügyfél, határidő, imázs, pénzügyek.

2. a te üzleted lényege,
hogy a vevőid felé nem érezteted, milyen nehézségek leküzdése árán nyújtod a te magas szintű szolgáltatásodat. Ne feledd, hogy a te árrésedet az különbözteti meg a sámlin ülő, web-oldalt, dalt, reklámfilmet farigcsáló alvállalkozódtól, hogy te nem sámlin ülsz. A prosperitás kulcsa, hogy a teljesítést nem keverjük össze a „nem-teljesítés jó indokkal” kombóval.

3. a legjobb múzsa
a határidő

4. kössetek szerződést
Írjátok le. Beszéljétek át.

És végül


egy zárótörténet a mikrovállalkozások világából: ismét irodafelújítás volt. A nagy sietségben a liftkabin és az emelet közötti résbe ejtettem a kulcsot. Nem volt könnyű kideríteni a liftszerelő számát. Amikor viszont elértem őt, azt ígérte, hogy fél óra múlva vissza fog hívni. és visszahívott. A telefonban azt ígérte, hogy egy óra múlva a helyszínre érkezik. És a helyszínre érkezett. Miután kivette a kulcsot a liftaknából nem volt hajlandó pénzt sem elfogadni: neki ez a munkája, fizetést kap érte a főnökétől. Persze az adót nem fizették be utána…
 

komment

Címkék: kommunikáció alvállalkozók cégkultúra

süti beállítások módosítása